29 lip Dlaczego warto znać podstawy muzyki?
Jestem tancerką. Moje życie od dziecka wypełnione było tańcem. Naukę stepu rozpoczęłam w wieku 20 lat i na początku traktowałam go przede wszystkim jako styl taneczny.
Jednak gdy mocniej zaangażowałam się w stepowanie, zdałam sobie sprawę, że ten styl to także tworzenie muzyki. Niełatwo jest naprawdę dobrze stepować bez znajomości podstaw muzyki.
Edukacja muzyczna na poziomie szkoły podstawowej niestety kuleje. Chodziłam do podstawówki w latach 90-tych, miałam w szkole muzykę. Lekcje te niestety nie wpłynęły na moją muzykalność. Gdy rozmawiam z Wami to okazuje się, że u Was jest podobnie i że brakuje Wam wiedzy z zakresu muzyki, która pomaga w stepowaniu.
Na zajęciach operujemy takimi pojęciami jak metrum, tempo, wartości rytmiczne, fraza. Dzisiejszy artykuł mam nadzieję, że pomoże Wam usystematyzować tą wiedzę.
…………………………………………………………..
Co należy wiedzieć o muzyce czyli podstawowe pojęcia.
Świadomość czasu,
Czyli świadomość ile go dokładnie minęło lub ile mam czasu na wykonanie danego kroku, na improwizację.
W środowisku steperów komplementem jest usłyszeć „You have a good timing” co oznacza właśnie, że tańczysz w zgodzie z muzyką lub z ustaloną ilością taktów przeznaczonych na taniec czy improwizacje w przypadku tańca acapella.
Puls
To strumień równo rozmieszczonych uderzeń. Pierwsze źródło informacji o tym gdzie jesteśmy w czasie.
Uderzenia
Regularne i powtarzające się wartości rytmiczne, które pogrupowane tworzą takty.
Takt
To najmniejszy odcinek utworu muzycznego, to równe jednostki czasu, określone przez metrum.
Metrum
Jest miarą. Określa zapis wartości rytmicznych w takcie.
Przykład: metrum 4/4
Pierwsza czwórka oznacza ilość uderzeń, a druga wartość rytmiczną.
Metrum 4/4 oznacza, że w jednym takcie pojawiają się cztery ćwierćnuty
¾ Trzy ćwierćnuty w takcie np. walc
6/8 Sześć ósemek
2/4 Dwie ćwierćnuty np. tango
Tempo
Ilość czasu, jaka upływa między jednym uderzeniem a kolejnym.Tempo określa się w ilości uderzeń na minutę.
Szybkie tempo nie zawsze oznacza szybki taniec. Na tym polega różnica między częstotliwością uderzeń, określających tempo a częstotliwością wartości rytmicznych, które definiują jak szybko tańczymy. Możesz tańczyć szybko do wolnej muzyki i odwrotnie.
Wartości rytmiczne nut
Czyli długość trwania danej nuty w czasie, ilość uderzeń przypadających na uderzenia metronomu
Przykład: metrum 4/4
Cała nuta – jedno uderzenie na 4 uderzenia metronomu.
Półnuta – raz na dwa stuknięcia metronomu
Ćwierćnuta – uderzenia równoczesne ze stukaniem metronomu
Ósemka – Dwa uderzenia na jedno stuknięcie metronomu
Szesnastka – Cztery uderzenia na jedno stuknięcie metronomu
|1 2 3 4| ćwierćnuty
|1i2i3i4i| ósemki
|1e&a2e&a3e&a4e&a| szesnastki
|1ia2ia3ia4ia| triola ósemkowa
…………………………………………………………..
Analiza muzyczna na przykładzie utworu Sto Lat
Wybrałam ten utwór bo to najprostszy jaki przychodzi mi do głowy :)
Jeżeli przyjmiemy metrum 4/4 to poszczególne wersy będą rozpisane następująco:
a) spróbuj wyklaskać same ćwierćnuty
ISto lat, sto latI
I1 2 3 4I
INiech żyje, żyje namI
I1 2 3 4 I
IJeszcze raz, jeszcze raz I
I1 2 3 4I
Iniech żyje, żyje namI
I1 2 3 4I
INiech żyjeI
I1 2 3 4I
Inami
I1
b) spróbuj wyklaskać ćwierćnuty i ósemki
ISto lat, sto latI
I1 2 3 4I
INiech żyje, żyje namI
I1 2 i 3 i 4 I
IJeszcze raz, jeszcze raz I
I1 i 2 3i 4I
Iniech żyje, żyje namI
I1 2 i 3 i 4I
INiech żyjeI
I1 3i 4I
INamI
I1 I
…………………………………………………………..
Przy pisaniu artykułu korzystałam z bibliografii:
- Rhythm Theory for Tap Dancers. Andrew Nemr
- The souls of your feet. Acia Gray